Attila Forgon: Slovenskí zákazníci prešli vývojom, prioritou už nie je cena
Minuloročným rebrandingom dal SodaStream jasný signál, že je vo svojej kategórii svetovým lídrom a komplexným redizajnom svojho produktového portfólia upgradoval trend domácej prípravy čerstvej perlivej vody do prémiovej oblasti. O tom, ako na takúto zmenu zareagoval slovenský trh a čo nám SodaStream pripravuje v tomto roku sme sa rozprávali s Attilom Forgonom, country managerom SodaStream pre Slovensko.
Attila Forgon je so SodaStreamom spätý celých 15 rokov, odkedy je táto značka na Slovensku. Ešte pred pár rokmi bol SodaStream milý hravý brand, dnes celosvetovo udáva tón vo svojej oblasti. Je budúcnosť SodaStreamu na Slovensku po presune do prémiovej oblasti ružová, alebo je slovenský trh príliš konzervatívny a na takúto veľkú zmenu ešte nebol pripravený? Ujali sa príchute Pepsi? S čím ďalším nás SodaStream plánuje prekvapiť?
SodaStream má za sebou mimoriadny rok. Na trh prišli nové prístroje a nové bombičky, redizajnom prešlo logo aj farebnosť a s výzvou Push for Better aj zmena komunikácie. Bol to najvýraznejší rok od roku 2009, odkedy je SodaStream na SK trhu?
AF: SodaStream je už od svojho vzniku v roku 1903 veľmi flexibilná značka, ktorá rozhodne nenudí a nespí na vavrínoch. Na Slovensku je už skoro 15 rokov a počas tohto obdobia tiež prešla viacerými zmenami. Od roku 2009 do 2012 bol náš tone of voice hravý, rodinný, pretože mať doma sýtenú vodu, kedykoľvek máte na ňu chuť a na akú intenzitu sa tešíte, bolo s prístrojom SodaStream zrazu oveľa jednoduchšie a zábavnejšie.
V roku 2012 sa zmenilo logo a o dva roky neskôr prišlo v reakcii na vývoj k ďalšiemu väčšiemu redizajnu. V roku 2015 sme na základe marketingových a socioekonomických štúdií začali komunikovať ekonomický a ekologický rozmer SodaStreamu s claimom „jednoducho nasýtiš a fľaše viac nevláčiš“. Od tohto momentu sa začali písať aj globálne reklamné kampane s predstaviteľmi Game of Thrones, Snoop Doggom a ďalšími známymi tvárami. Tento štýl si SodaStream udržal až do minulého roka, keď prešiel markantným redizajnom a zmenilo sa logo, symbol, farebnosť. Nový claim „Push for better“, vyjadruje víziu sveta bez zbytočnej spotreby jednorazových PET fliaš, pretože svet by sme pre budúce generácie mali zanechať v lepšom stave, než v akom sme ho našli a stačí k tomu jediné malé stlačenie, ktoré má však obrovský dopad. Na trhu sú tiež úplne nové prístroje aj bombičky. Tento krok bol nevyhnutný, nakoľko SodaStream sa za tie roky celosvetovo rozrástol, rozšírila sa výroba aj spotrebiteľský trh. Absolútnym rebrandingom dala značka jasný signál, že je vo svojej kategórii svetovým lídrom, udávajúcim tón a zaradila sa do prémiového segmentu. Z malého milého brandu sa stala lídrom, schopným meniť spôsob, akým svet pije a ktorý zároveň motivuje a verí v udržateľnosť a lepšiu budúcnosť.
Slovenskej verzii kampane Push for better prepožičala hlas Táňa Pauhofová.
Odrazili sa tieto zmeny aj na spotrebiteľskom správaní?
AF: Teší nás, že slovenskí zákazníci reagujú na prémiový tovar čoraz pozitívnejšie a za kvalitu sú ochotní si priplatiť. Prešli vývojom, už nejdú len po cene, ale svoje zarobené peniaze chcú minúť za tovar, ktorý im vydrží roky, má dobrý servis, dostupné komponenty a fungujúcu zákaznícku starostlivosť. Svoje zohráva aj dizajn a jednoduchá obsluha. Ako príklad môžem uviesť prvý pákový prístroj Art, ktorý je aj napriek vyššej cene najobľúbenejší z novej kolekcie prístrojov.
SodaStream Art spája retro dizajn s modernými prvkami.
Čiže keď si to spotrebiteľ pozrie vcelku, SodaStream spĺňa všetky prozákaznícke predpoklady – je to vizuálne pekné, dlhodobo funkčné, jednoduché na používanie, je to etablovaná značka s pokrytím po celom Slovensku, dokonca aj v malých obciach. Výmena bombičky, ktorá je pre majiteľa prístroja kľúčová, je taká jednoduchá, že kvôli nej nemusí chodiť len do určitých vybraných prevádzok, ale spraví ju aj pri bežnom nákupe potravín.
Nezľakli sa spotrebitelia ružových bombičiek?
AF: Pokiaľ mierite na to, že zvyk je železná košeľa a ak si ľudia na niečo zvyknú, neradi to menia, tak tu nastala veľmi zaujímavá situácia. Nakoľko slovenský trh patrí k tým menším, ružové bombičky boli na väčších trhoch ako Nemecko či Rakúsko už cca rok pred nami. Samozrejme, že to neuniklo slovenskej pozornosti a dostávali sme mnoho otázok, kedy budú tieto bombičky a prístroje aj u nás. Spotrebitelia tak boli pripravení, vopred vedeli, že sa chystá nejaká zmena a to nám zároveň uľahčilo aj komunikáciu s obchodnými partnermi. Zahraničie nám vlastne spravilo celkom pekný teasing.
Originálne modré bombičky, rovnako ako ružové, vymieňa 1 100 autorizovaných partnerov po celom Slovensku.
Aký osud čaká „staré“ prístroje, teda tie s modrou bombičkou a čo bude s modrými bombičkami ďalej?
AF: Majitelia prístrojov s modrými bombičkami sa nemusia obávať, že by si jedného dňa nemali kde vymeniť bombičku. Modré bombičky sa budú aj naďalej vymieňať u našich autorizovaných predajcov. Až kým prístroje s modrými bombičkami nebudú už len v múzeách (smiech).
Čo v prípade, ak sme si omylom kúpili ružovú bombičku a náš prístroj funguje len na modrú, alebo naopak? Vymenia nám autorizovaní predajcovia bombičku, keď „nesedí“ farba?
AF: Štandardne sa vymieňa bombička za bombičku v rovnakej farbe. Ale áno, môže sa stať, že sa napríklad pokazí starý prístroj – odlomí sa tlačidlo, vplyvom svetla sa zmení zafarbenie jednej časti, prístroj spadne a rozbije sa atď, kúpite si nový prístroj, ale doma vám zostanú ešte modré bombičky. Tie môžete bez problémov „zrecyklovať“, teda vymeniť kus za kus – modrú za ružovú, u našich autorizovaných predajcov ako napríklad Billa, Teta drogérie, Planeo, Datart , NAY a mnohých ďalších, kde vám bombičku vymenia štandardne za cenu výmeny bombičky. Je to bežná prax.
V minulom roku sa tiež enormne rozšírila sieť vašich autorizovaných predajcov. Pribudli také veľké siete ako BILLA a Teta drogérie, čím sa nielen prístroje, ale predovšetkým výmena bombičiek stali oveľa dostupnejšími. Koľko autorizovaných predajcov teraz máte?
AF: Aktuálne máme 1 100 partnerov, ponúkajúcich prístroje, výmenu bombičiek a príslušenstvo a neúnavne pracujeme na rozširovaní našej siete, pretože našim hlavným cieľom je čo najdostupnejšia výmena originálnych bombičiek SodaStream. V posledných piatich mesiacoch sme u partnerov v menších mestách a obciach zaznamenali zvýšený záujem o výmenu bombičiek, čo reflektuje zvýšený počet domácností so SodaStreamom.
Do siete partnerov pribudli najnovšie predajne BILLA.
SodaStream však nie sú len prístroje a bombičky, ale aj originálne príchute Pepsi, Pepsi Max, Mirinda, 7Up a ich light verzie a tiež napríklad Mojito, Tonik a ovocné príchute. Bude sa niečo meniť aj v tomto portfóliu?
AF: Zákazníci sa môžu tešiť na nové príchute SodaStream a pracujeme aj na rozšírení obľúbených Pepsi príchutí, takže ich nebude len tých šesť, ktoré ľudia už poznajú. Zatiaľ ešte nemôžem prezradiť, o ktoré konkrétne príchute sa jedná, ale tak ako pri bombičkách a prístrojoch, aj teraz zahraničný trh už čosi napovie (úsmev).
SodaStream pravidelne prináša aj limitované edície za zvýhodnené ceny.
Ktoré príchute sú najobľúbenejšie a o ktorý prístroj je najväčší záujem?
AF: Odkedy sme v lete 2021 uviedli na trh príchute Pepsi, stoja pevne na prvých priečkach obľúbenosti. Pepsi je nápojový gigant, SodaStream je známa a obľúbená značka a možnosť spraviť si doma Pepsi, Mirindu, 7UP či s nimi experimentovať je pre zákazníkov jednoducho atraktívne. Čísla nám tiež hovoria, že touto kolekciou sme oslovili aj tých, ktorí SodaStream doma ešte nemali a práve vďaka príchutiam Pepsi si ho kúpili.
Čo sa týka prístrojov, najobľúbenejším prístrojom bol pomerne dlho Jet, lebo bol najlacnejší. Po uvedení modelu Spirit však o svoje prvenstvo prišiel, a to napriek tomu, že Spirit bol o čosi drahší. Aj tento prípad nám potvrdzuje zistenia, ktoré som spomínal – zákazníkov oslovil dizajn, jednoduchšie nasadzovanie fľaše na sýtenie jednoduchým zacvaknutím a preto boli ochotní za im prospešnú inováciu si trošku priplatiť. Z novej rady prístrojov je v súčasnosti najväčší záujem o Art. Pripisujeme to jeho nadčasovému dizajnu, spájajúcemu retro s modernými prvkami a tiež páčke, ktorá mu dodáva nekonvenčný výraz a príjemné ovládanie. Ak hovoríme o umení prípravy sýtenej vody, Art je jeho zosobnením. Mňa osobne tiež presvedčil, aby som po 11 rokoch vymenil svoj starý SodaStream práve za Art.
Dizajn prístrojov odzrkadľuje presun z rodinnej značky do prémiového sektoru.
Na čo ešte sa môžu priaznivci značky SodaStream tento rok tešiť?
AF: Rozhodne sa môžu tešiť na čoraz atraktívnejšie ponuky na našom e-shope sodastream.sk, vrátane zaujímavých akcií a špeciálnych balíkov, ktoré sa budú dať zakúpiť len na e-shope. Usilovne pracujeme aj na tom, aby sme našim zákazníkom poskytovali personalizovanú starostlivosť, teda cesta k informáciám o produktoch alebo samotná nákupná cesta bola z pohľadu zákazníka ešte jednoduchšia, trebárs tým, že v čo najväčšej miere uľahčíme výmenu bombičky a to nielen jednoduchou dostupnosťou, ale aj ďalšími praktickými vymoženosťami.